BLOGG

                                                 5 augusti -22  Om stress- och mera luft i kalendern 

Vi har lärt oss att vi ska vara så duktiga och effektiva, inte lämna något till "slumpen". 

Det innebär i vår skruvade stressade tid nu att vi ska göra så många saker som möjligt, helst samtidigt och på kortast möjliga tid. Då är vi "Duktiga"! Men är det egentligen att vara duktiga? Och är vi här för att vara duktiga på det viset?

Enligt vår kropp och vårt nervsystem stämmer det inte alls. Där är det faktiskt precis tvärt om. Där gäller att bra resultat innebär att det sker genom totalt fokus och Närvaro i stunden.

Tänk så långt bort vi kommit från vår inre naturliga och inneboende natur... att vara och göra.

Det visar oss bara än tydligare hur orimlig vår tid och samhällets normer nu blivit, för ingenting i naturen fungerar så forserat. Allt i naturen, växter, djur, sjö och hav håller ett lugnt samlat fokus och tempo i allt... hela tiden.   

Och eftersom vi människor nu ändå har en fri vilja kan vi också bestämma oss för att själva välja det sätt som passar oss bäst.

För på en djupare sanningsnivå inom oss ser vi, vet vi och känner vi att vi kan skapa verklig och högre kvalitet genom alla våra handlingar, som förlängningen skapar en helt annan Livskvalitet i det stora perspektivet, när vi väljer att vara närvarande i nuet.


Så när vi inser att vår inre känsla och kompass inte stämmer eller fungerar under nuvarande tidsperspektiv och onaturliga press behöver vi börja agera själva för att skapa vårt eget naturliga space. Det är vårt eget sanna ansvar.

Men hur gör vi då?

Jo ett första steg kan t ex vara att skapa mera tomrum i vår kalender. Boka in möjlighet till djupare fokus och närvaro i varje enskild handling genom att boka om och boka av...

Då kommer det nya spacet och tomrummet i kalendern att signalera och utgöra ny möjlighet till djupare närvaro och livskvalitet. Dvs vi börjar skapa det livsrum vi behöver för att andas friare, för att kunna se och uppleva nuet på en djupare nivå där vi också kan börja uppleva samvaron med naturen, djuren och alltet. 

  

Detta innebär att vi börjar ta avstånd ifrån det onaturliga samhällskrav där stress och spänningar är självklart. Och vi istället tar nya tydliga steg närmare livets och vår egen inre kärna.

Vi skapar nya livsmönster och nya möjligheter vidare där stress inte ska ha nån plats.


                                                                      5 juli -22 Om Stress - Kaffe, Socker och Alkohol!

När vi märker att stress kryper på oss mer och mer och det känns som en mer och mer ständig ”följeslagare” vi inte tycks bli av med, behöver vi börja reflektera över om vi  själva ”matar” stressen och i så fall hur.

Kanske är du en stresskänslig person, kanske en HSP-personlighet med lägre stresströskel?

Då finns det mycket att lära om hur kropp och vårt inre system fungerar för att förstå hur vi kan undvika och faktiskt underlätta väldigt mycket genom ökad kunskap.

Hur ser din vardag ut/ hur startar du din dag på morgonen?

När på dagen upplever du stress?

Vad gör du när du blir stressad? Hur försöker du lösa det i stunden?

 

Ett första Tips på vägen för att minska redan pågående stress:

undvik kaffe, socker och alkohol.

Dessa tre påverkar starkt vårt nervsystem och är faktiskt både beroendeframkallande och ökar inre anspänning i nervsystem och kropp. Ofta tror och tycker vi kanske att det känns som de underlättar när vi känner stress- men tyvärr är det precis tvärt om -de ökar och förvärrar vårt spänningstillstånd. 

Om vi då bestämmer oss för att undvika dessa tre kommer vi ganska snabbt märka att vi faktiskt kommer må bättre utan.

Prova gärna en period och jämför sen!

Börja genom att byta ut kaffet mot koffeinfritt eller prova grönt the som även är lugnande genom hög halt av tein.

Och godiset, kakorna och glassen kan bytas ut mot naturlig sötma med mindre sockerhalt i frukt, bär och kanske lite nötter istället som mellanmål när du börjar bli trött och behöver energi.

En kall god alkoholfri öl är också läskande men släcker inte ner din hjärnkapacitet och energinivå.


Detta kan låta som triviala råd – men i ett längre perspektiv spelar det roll, stor roll vad vi matar oss själva med.

Vår hälsa och vårt välbefinnande behöver vi själva börja ta ansvar för och styra över. Tidigare har vi mycket i blindo litat på olika allmänna råd. Men när vi tar reda på fakta så vet vi själva vad vi vill uppnå och vad som kan hjälpa oss dit.

Så vi behöver själva börja känna efter och reflektera över och prova oss fram till de lösningar som känns bäst för hela vårt inre system och vårt mående. När vi är mer medvetna om hur olika ämnen påverkar oss och utifrån det väljer det som ger oss bäst möjlighet till god hälsa och inre läkning då behöver vi mer sällan be någon annan om råd.

Att ständigt lära sig och ta reda på mer kunskap utifrån de behov vi har kommer bli mer och mer vanligt för alla.

Vi har en inre egen barometer som bara behöver övas upp lite för att vi själva ska veta vad vi mår bäst av. 

Det är nya vanor det handlar om helt enkelt.  


                                                                       21/5-22 - Om Stress och Energi i vardagen.

     

     När stress legat an länge är det inte lätt att slappna av. Vi känner det i kropp och känslor, vi blir ofokuserade, får sämre minne, blir allmänt retligare och känsligare.

    Det är ett energiläge med minus på vårt "energi-konto", där vi inte vill/orkar med att någonting mera får hända, 

    för det är så lite energi kvar att agera med.

    Stress gör att vi tappar vår grundenergi... 

    Energi är viktigt och påverkar oss hela tiden- fast vi kanske inte tänker så mycket på det.


    Energi är ju osynligt... och kan vara svårt att relatera till.

    Med några exempel kan du nog känna in o känna igen lite om hur energi kan upplevas. 

    Tänk dig att du är helt ny på en arbetsplats. Du kommer in i personalrummet, presenterar dig och säger Hej till alla!

    • -alla vänder sig mot dig, lyser upp och möter dig med öppna glada ansikten och hejar glatt tillbaka och du känner den energin som råder där.
    • -ingen märker att du kommer in i rummet. Alla fortsätter sina samtal och du känner den energi som råder där.


    • Du minns något underbart du var med om i somras, eller för länge sedan… Minnet är så starkt att du blir varm och lycklig inifrån, ett varmt leende sprider sig i hela ditt inre och upp i ansikte… och kanske rörda lyckotårar kommer. O plötsligt är du helt uppfylld inifrån av den underbara energi detta minne ger dig.

    Så här kan vi uppleva energi i vardagen, den skapas och finns där hela tiden människor emellan och där vi alla är delaktiga. 


    Ofta lär vi oss också känna igen vårt eget och andras energi-mönster och tänker inte så mycket på möjligheten att det också kan vara möjligt att förändra energimönster.

    Det viktiga då är att inse att det bara är oss själva vi medvetet kan förändra. Men genom att förändra oss själva påverkar vi förstås även andra omkring oss.


    När vi är uppfyllda av positiv energi mår vi bra. Vi gör de där sakerna vi trivs med och bara njuter och fyller oss.

    Känner vi oss tomma på energi kan det kännas svårare att bli uppfylld igen. Kanske befinner vi oss i ett tufft läge i livet som kräver mycket av oss.  Vi ger och ger, till alla omkring oss, men tid och kraft tycks aldrig räcka till för oss själva.

    Det viktiga då är att minnas och veta att det finns hjälp att söka för att komma upp i energi igen. Det finns många olika energi-sessioner och -terapier att ta del av när man behöver det. 


    Några viktiga frågor för att bli mera medveten om sin personliga energi:

    Hur ser mitt energimönster ut?

    Känner jag mig tom/fylld?

    Är det ett mönster jag har ofta?


    Detta är bra sätt att börja förstå mera om sig själv.

     

    Om vi är mycket energikänsliga kanske vi är en högkänslig personlighet, som upplever små förändringar starkt. Då kan ett medvetet steg att lära känna sin personlighet och energikänslighet vara början till en stor möjlig förändring.

    Vi kan lära oss att öka vår egen energifrekvens genom att läka känslomässiga sår medvetet inifrån. Då får vi mera översikt, lugn och balans att möta vardagen med dess olika energier och kan lära oss att mer medvetet styra vår vardag på nya sätt.


    Energisessioner och kroppsbehandlingar kan lösa energiblockeringar och ge ökad förståelse om hur vi kan hantera vår energi.

    Och vi får tillgång till och blir mer mottagliga för lugna behagliga energier att samskapa med vidare.